در سال آینده شاهد ادامه برخی ترندهای پایدار خواهیم بود، مانند افزایش شخصی سازی و بازاریابی ویدیویی در تجارت الکترونیک B2B. اما برخی از روندهای جدید در کانون توجه قرار خواهند گرفت، مانند کاهش زمانی که مصرف کنندگان آنلاین می گذرانند.در این مقاله به معرفی ۷ ترند صادرات دیجیتال برای سال ۲۰۲۳ می پردازیم:
به روز بودن در مورد این روندها و درک داده های اساسی آنها برای موفقیت کسب و کار در سال ۲۰۲۳ بسیار مهم خواهد بود. بیایید وارد آن شویم.
۱-مهاجرت دیجیتال
ما در مورد اینکه چگونه شرکتهای بیشتری از سال ۲۰۲۰ به فروش دیجیتال روی آوردهاند بحث کردهایم. این روند قرار است در سال ۲۰۲۳ ادامه یابد. طبق دادههای OECD، ۷۰ درصد از شرکتهای کوچک مورد بررسی گفتند که تأثیر COVID-19 آنها را به سمت سرمایهگذاری بیشتر سوق داده است.
با شوکهای پایدار این همهگیری، کسبوکارهای بیشتری دیجیتالی خواهند شد. اطمینان نسبی فروش دیجیتال همان چیزی است که بسیاری از شرکت ها برای ادامه فعالیت های خود در سال آینده به آن نیاز دارند.
یکی از پیامدهای این روند این است که فروشندگان آنلاین B2B احتمالاً در سال آینده شاهد رقابت بیشتری خواهند بود. اگر رقبای شما از قبل آنلاین نیستند، احتمال اینکه در سال ۲۰۲۳ آنلاین شوند وجود دارد. در نتیجه، اگر کسب و کار شما هنوز دیجیتال نیست، باید تا سال آینده برای انتقال برنامه ریزی کنید.
۲-بازاریابی و مدیریت دیجیتال
شرکت های کوچک بیشتری در سال ۲۰۲۳ راه خود را به صورت آنلاین پیدا خواهند کرد. اما بسیاری از تازه واردان به دنبال ورود تدریجی به فضای فروش دیجیتال هستند. OECD پیشنهاد می کند که تازه واردان بازار دیجیتال بازاریابی الکترونیکی و عملکردهای اداری را در اولویت قرار دهند.
بازاریابی دیجیتال در حال حاضر برای شرکت ها جذابیت بزرگی دارد، به خصوص با توجه به اینکه ۹۳ درصد از تمام تعاملات در اینترنت از طریق موتورهای جستجو انجام می شود.
همچنین احتمالاً شرکتهایی که از ابزارهای دیجیتال برای مقاصد اداری استفاده میکنند، افزایش مییابد. به عنوان مثال، محصولات محبوبی مانند Notion، Evernote و Canva گزینههایی هستند که کسبوکارها میتوانند برای سازماندهی و کارهای اداری از آن استفاده کنند.
۳-بازاریابی مبتنی بر داده
بازاریابی به طور فزاینده ای تمرین دقیقی است که بر هدف قرار دادن چشم اندازهای خاص متمرکز است. ما اکنون بسیار فراتر از روزهای استراتژی های بازاریابی B2B هستیم که به حدس و گمان بستگی دارد. با بازاریابی مبتنی بر داده، کسب و کارها دقت بیشتری را به بازاریابی خود وارد می کنند. در نتیجه، آنها می توانند نتایج بهتری به دست آورند و بینش بیشتری را از مجموعه داده های قبلی غیرشفاف به دست آورند.
بخشی از این قابلیت ناشی از ابزارهای بهتری است که به شرکت ها امکان دسترسی و بهره برداری از انواع داده های گسترده تر را می دهد. تنوع بیشتری از داده ها وجود دارد که شرکت ها را قادر می سازد کمپین های بازاریابی موفقی را برنامه ریزی، آزمایش و راه اندازی کنند. شرکت ها همچنین می توانند از داده های بهتری برای ارزیابی و یادگیری از کمپین های بازاریابی استفاده کنند.
۴-شخصی سازی
شخصی سازی در نقاط مختلف تجاری همچنان یک ترند کلیدی برای صادرات دیجیتال است. مشتریان نمی خواهند احساس کنند که فقط یکی از هزاران نفر هستند – آنها می خواهند احساس کنند دیده شده و شنیده می شوند.
چگونه شخصی سازی را در فعالیت های تجاری خود پیاده سازی می کنید؟ با گنجاندن جزئیات شخصی در ارتباطات با مشتری شروع کنید. به عنوان مثال، آیا ایمیل های سرد ارسال می کنید؟ مخاطب قرار دادن مشتری با نام او می تواند کمک کننده باشد. شما همچنین می توانید نیازهای منحصر به فرد مشتری را تحقیق کنید و آن را در پیشنهاد خود بگنجانید.
راه های دیگری که مشتریان به دنبال شخصی سازی هستند عبارتند از نحوه ارائه خدمات و محصولات به آنها. به عنوان مثال، مشتری که از شما خرید کرده است، انتظار دارد که خریدهای قبلی خود را بدانید و از آن اطلاعات در طول یک خرید مجدد استفاده کنید.
۵-زمان صرف آنلاین
مردم معمولا بین شش تا هفت ساعت را در اینترنت سپری می کنند. طبق آمار، یک فرد به طور متوسط تقریباً ۴۰ درصد از عمر خود را صرف دسترسی به یک دستگاه یا سرویس دارای اینترنت می کند.
اما این آمار اخیرا کاهش یافته است. میانگین زمان آنلاین سپری شده از ۶٫۵۳ ساعت در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱٫۱۰ به ۶٫۴۷ ساعت کاهش یافته است، اگرچه این کاهش قابل توجه نیست، اما نشانگر اوج احتمالی در کل زمانی است که مردم صرف استفاده از اینترنت می کنند.
در نتیجه، ارائه محتوای دیجیتال به کاربران ممکن است برای مشاغل دشوارتر شود. اکنون نیاز بیشتری برای اطمینان از ارائه ارزش پایدار وجود دارد. در غیر این صورت، ممکن است کاربرانی را بیابند که محتوای خود را برای سایر مواد مصرفی دیجیتال ترک میکنند.
۶-بازاریابی ویدئویی
ویدئو به دلیل توانایی آن در تعامل با نمایش، یک رسانه قانع کننده است. بنابراین، جای تعجب نیست که بازاریابی ویدئویی همچنان در صادرات دیجیتال به دست آورد. پلتفرم هایی مانند Alibaba.com ویدئو را در کانال های بازاریابی خود گنجانده اند تا به تعامل بیشتر با خریداران کمک کنند.
در حالی که ویدیوهای کوتاه در حال حاضر محبوب ترین هستند، امکان رشد در مصرف ویدیوهای طولانی و پخش زنده وجود دارد. مهمتر از همه این است که اطمینان حاصل شود که مشتریان بالقوه تصاویری را می بینند که با قصد خرید آنها مطابقت دارد.
۷- پیام رسانی بلادرنگ
در نهایت، همراه با اولویت رو به رشد خریدار برای خدمات سریع، پیام رسانی بلادرنگ به عنوان یک روند کلیدی برای صادرات دیجیتال B2B در حال ظهور است. خریداران نمیخواهند ساعتها یا روزها برای دریافت پاسخهای فروشندگان B2B منتظر بمانند.
در نتیجه، فروشندگان روشهایی را برای اطمینان از تعامل خریدار در زمان واقعی یا نزدیک به زمان پیادهسازی میکنند. اینها شامل استفاده از چت بات های گنجانده شده در فروشگاه تجارت الکترونیکی آنها است. برای فروشندگانی که در بازارهای B2B حضور دارند، یک گزینه استفاده از برنامه های موبایلی است که می توانند در حال حرکت به آنها دسترسی داشته باشند.
مطالب مرتبط: