POS یا همان نقطه فروش ، سیستم ترکیبی از نرم افزار و سخت افزار است که که مشاغل از آن برای پرداخت وجه و کارت استفاده می کنند و بسیاری از جنبه های عملیاتی از قبیل موجودی ، مدیریت کارمندان و مشتری و پیگیری و گزارش فروش را اجرا می کنند.
شناخته ترین دستگاه های سخت افزاری POS ، ترمینال POS دستی و بارکد ریدر هستند که بسیاری از خرده فروشان برای پذیرش پرداخت کارت از آنها استفاده می کنند. این نرم افزار بر روی سخت افزار POS اجرا می شود.
هنگام انتخاب سیستم POS ، باید انواع مختلف تنظیمات موجود برای تجارت خود را در نظر بگیرید. این که آیا شما ، رستوران یا مشاغل خرده فروشی دارید ، می توانید یک سیستم POS ایده آل با ویژگی های خاص برای تجارت خود پیدا کنید. در زیر دو مورد از محبوب ترین سیستم های POS در بازار وجود دارد.
نوع ۱: دستگاه های POS خرده فروشی
سیستم های POS خرده فروشی به مشاغل متمرکز در خرده فروشی کمک می کند تا معاملات مشتری را پردازش کنند ، مدیریت سهام و موجودی را مدیریت کنند ، سفارشات خرید را مدیریت کنند ، اطلاعات مربوط به مشتری را مدیریت کنند ، تخفیف ها و پاداش ها را مدیریت کنند ، کارمندان را مدیریت کنند و گزارش های فروش را اجرا کنند.
نوع ۲: دستگاه های POS رستوران
سیستم های POS رستوران شامل ویژگی های خاص رستوران است. این سیستم ها معمولاً شامل کلیه ویژگی هایی است که سیستم های POS خرده فروشی ارائه می دهند به علاوه مدیریت منو ، پیگیری موجودی اولیه ، مدیریت برنامه ، عملکرد تقسیم حساب پرداخت ، ادغام سرویس تحویل و موارد دیگر.
۵ ویژگی POS کسب و کار کوچک که شما باید داشته باشد:
مهم نیست که صنعت یا نوع تجارت شما باشد ، هر سیستم POS انتخابی شما باید مجموعه ای از ویژگی های اصلی را ارائه دهد که به شما کمک می کند کلیه وظایف اصلی عملیاتی مربوط به اداره یک فروشگاه ، رستوران را مدیریت کنید.
ویژگی ۱: پردازش پرداخت یکپارچه
سیستم های POS که پردازش پرداخت یکپارچه را ارائه می دهند (یا از طریق پردازنده پرداخت داخلی خود یا با یک حساب تجاری جداگانه که با سیستم ادغام شده است) به کسب و کارها کمک می کنند تا معاملات پرداخت را ساده تر کنند. این بدان دلیل است که سیستم POS و پردازنده پرداخت داده های لازم را بطور خودکار تبادل می کنند.
بدون پردازش پرداخت یکپارچه ، بازرگانان باید اطلاعات مربوط به کارت اعتباری و دبیت کارت (مشابه با استفاده از پایانه های مجازی) را به صورت دستی وارد کنند ، به این معنا که هر بار که اقدام به فروش می کنید ، باید زمان اضافی را صرف رمزگذاری در اطلاعاتی کنید که می تواند به صورت خودکار وارد شود.با استفاده از پرداخت های یکپارچه ، بازرگانان برای هر تراکنش که توسط پردازنده ثابت است نرخ پردازش را پرداخت می کنند.
مزایای پردازش پرداخت یکپارچه:
بازرگانان می توانند کلیه انواع پرداخت ها را بپذیرند: وجه نقد ، کارت و پرداخت های تلفن همراه همه با پرداخت های یکپارچه سازگار هستند. همچنین می توانید تعداد فروش خود را از طریق هر نوع پرداخت ببینید.
ویژگی ۱ : پرداختهای یکپارچه امنیت را ارائه می دهند
بسیاری از سیستم های یکپارچه از رمزگذاری داده های انتهایی ، رعایت PCI داخلی و محافظت در برابر کلاهبرداری را ارائه می دهند. احتمال خطای انسانی را کاهش می دهد. همچنین حذف وارد کردن اطلاعات پرداخت به صورت دستی ، انتخاب یک سیستم با پردازش پرداخت یکپارچه به معنای آن است که تجار نیازی به نگرانی در مورد آشتی های دستی آخر روز ندارند.
ویژگی ۲: مدیریت موجودی
خرده فروشان کوچک ممکن است فکر کنند که نیازی به مدیریت موجودی ندارند زیرا کالاهای زیادی جهت فروش ندارند، اما اطلاع ااز مدیریت موجودی مهم تراز میزان دارایی شماست. این ویژگی به بازرگانان جهت پیگیری موجودی در همان لحظه بدون نیاز زمان گذاشتن در شمارش دستی هر آیتم کمک کند، هنگامی که سطح سهام پایین است ، هشدارها و اعلان هایی را ارسال می کند ، و با گزارش موجودی ، به شناسایی سود پرفروش ترین ها و کالاهای کم طرفدار کمک می کند.
ویژگی ۳: مدیریت کارمندان
ویژگی های POS مدیریت کارمندان نه تنها به مدیریت روزانه کارکنان شما کمک می کند ، بلکه می تواند هم در وقت و هم در هزینه شما صرفه جویی کند. یک سیستم POS با قابلیت مدیریتی کارمندان به کارکنان این امکان را می دهد تا ساعت ورود و خروج خود را ثبت کنند. سیستم هایی با قابلیت های قوی تر اجازه نخواهند داد که کارمندان قبل از وارد کردن میزان کار خود ، ساعت خروج خود را بزنند. مدیران همچنین می توانند مجوزها را بر اساس قوانین سازمان خود تعیین کنند ، که به کارکنان امکان دسترسی به ویژگیهای مورد نیاز را بدهد.
ویژگی ۴: گزارش فروش
گزارش فروش یکی از ویژگی های مهم POS است. این قابلیت بینشی به صاحبان مشاغل در کل عملکرد خود می دهد و تصمیمات داده محور که در نهایت درآمد را تسهیل می کند را می دهد. گزارش ها به بازرگانان این فرصت را می دهد که نه تنها میزان فروش آنها را ببینند ، بلکه محصولات پرفروش و بدترین فروش و روند خرید مشتری را نیز مشاهده کنند.
به عنوان مثال ، گزارش دهی نشان می دهد که روزها و زمانهای مختلف بیشترین کاربرد را دارند و آنها را با سطح محصول ارجاع می دهند ، به این معنی که صاحبان مشاغل می توانند کارآمدتر کارمندان را برنامه ریزی کرده و در زمان مناسب محصولات مناسب را در انبار داشته باشند.
ویژگی ۵: مدیریت مشتری
سهولت در انجام خریدهای تکراری برای مشتریان ، باید در اولویت هر بازرگان باشد. ویژگی های مدیریت مشتری می تواند به شما این کمک ها را بکند:
ایجاد پروفایل مشتری: جزئیات مشتری را می توانید ذخیره کنید و تکرار پرداخت را آسانتر کنید. همچنین می توانید بخش مشتریان را مدیریت کنید، و این امکان را می دهد تا تخفیف های بسیار هدفمند را به آنها ارائه دهید.
داده های خرید را ذخیره کنید: تاریخچه خرید مشتریان را ذخیره کنید تا به شما در ایجاد پیشنهادهای شخصی شده بر اساس گزینه های تاریخی و روند خرید کمک کند.
اجرای برنامه های تشویقی: از طریق طرح های تشویقی می توانید به مشتریان پاداش دهید و به آنها در جمع آوری امتیازات کمک کنید.