VoIP (صدا از طریق پروتکل اینترنت) انتقال صدا و محتوای چند رسانه ای از طریق اتصال به اینترنت است. VoIP به کاربران این امکان را می دهد که از رایانه، تلفن هوشمند، سایر دستگاه های تلفن همراه، تلفن های VoIP ویژه و مرورگرهای دارای WebRTC تماس صوتی برقرار کنند. VoIP یک فناوری مفید هم برای مصرف کنندگان و هم برای مشاغل است، زیرا معمولاً دارای ویژگی های دیگری است که در سرویس های تلفن معمولی یافت نمی شوند. این ویژگی ها می تواند شامل ضبط تماس، شناسه تماس گیرنده سفارشی یا پست صوتی به ایمیل باشد. همچنین برای سازمان ها به عنوان راهی برای یکسان سازی ارتباطات مفید است.در ادامه به معرفی VOIP چیست؟ می پردازیم:
این فرآیند مانند یک تلفن معمولی کار می کند، اما VoIP به جای سیم کشی یک شرکت تلفن از اتصال اینترنت استفاده می کند. VoIP توسط گروهی از فناوریها و روشهای مورد استفاده برای ارائه ارتباطات صوتی از طریق اینترنت، از جمله شبکههای محلی سازمانی یا شبکههای گسترده فعال میشود.
یک سرویس VoIP صدای کاربر را از سیگنال های صوتی به داده های دیجیتال تبدیل می کند و سپس آن داده ها را از طریق اینترنت ارسال می کند. اگر کاربر دیگری از یک شماره تلفن معمولی تماس می گیرد، سیگنال قبل از رسیدن به آن کاربر به سیگنال تلفن تبدیل می شود.VoIP همچنین می تواند مسیریابی تماس های ورودی و خروجی را از طریق شبکه های تلفن موجود انجام دهد. با این حال، برخی از خدمات VoIP ممکن است فقط از طریق رایانه یا تلفن VoIP کار کنند.
خدمات دارای IP
Voice over Internet Protocol (VoIP)، فناوری است که به شما امکان می دهد با استفاده از اتصال اینترنت پهن باند به جای خط تلفن معمولی (یا آنالوگ) تماس صوتی برقرار کنید. برخی از خدمات VoIP ممکن است فقط به شما اجازه دهند با استفاده از همان سرویس با افراد دیگری تماس بگیرید، اما برخی دیگر ممکن است به شما اجازه دهند با هر کسی که شماره تلفنی دارد – از جمله شماره های محلی، راه دور، تلفن همراه و بین المللی تماس بگیرید. همچنین، در حالی که برخی از خدمات VoIP فقط روی رایانه شما یا یک تلفن VoIP خاص کار می کنند، سایر خدمات به شما امکان می دهند از یک تلفن سنتی متصل به آداپتور VoIP استفاده کنید.
نحوه کار VoIP / Voice اینترنت
خدمات VoIP صدای شما را به سیگنال دیجیتالی تبدیل می کند که از طریق اینترنت منتقل می شود. اگر با یک شماره تلفن معمولی تماس می گیرید، سیگنال قبل از رسیدن به مقصد به سیگنال تلفن معمولی تبدیل می شود. VoIP می تواند به شما امکان برقراری تماس مستقیم از رایانه، تلفن VoIP ویژه یا تلفن سنتی متصل به آداپتور ویژه را بدهد. علاوه بر این، «hotspot» بیسیم در مکانهایی مانند فرودگاهها، پارکها و کافهها به شما امکان اتصال به اینترنت را میدهد و ممکن است به شما امکان استفاده از خدمات VoIP را به صورت بیسیم بدهد.
چه نوع تجهیزاتی نیاز دارد؟
اتصال پهن باند (اینترنت پرسرعت) مورد نیاز است. این می تواند از طریق یک مودم کابلی یا خدمات پرسرعت مانند DSL یا شبکه محلی باشد. کامپیوتر، آداپتور یا تلفن تخصصی مورد نیاز است. برخی از خدمات VoIP فقط روی رایانه شما یا یک تلفن VoIP خاص کار می کنند، در حالی که سایر خدمات به شما امکان می دهند از یک تلفن سنتی متصل به آداپتور VoIP استفاده کنید. اگر از رایانه خود استفاده می کنید، به نرم افزار و یک میکروفون ارزان قیمت نیاز خواهید داشت. تلفن های VoIP ویژه مستقیماً به اتصال پهنای باند شما متصل می شوند و تا حد زیادی مانند یک تلفن سنتی کار می کنند. اگر از تلفنی با آداپتور VoIP استفاده میکنید، میتوانید مانند همیشه شمارهگیری کنید و ارائهدهنده خدمات نیز ممکن است صدای شمارهگیری را ارائه دهد.
آیا بین برقراری تماس محلی و تماس از راه دور تفاوتی وجود دارد؟
برخی از ارائه دهندگان VoIP خدمات خود را به صورت رایگان ارائه می کنند، معمولاً فقط برای تماس با سایر مشترکین سرویس. ارائه دهنده VoIP شما ممکن است به شما اجازه دهد کد منطقه ای متفاوت از منطقه ای که در آن زندگی می کنید انتخاب کنید. همچنین به این معنی است که افرادی که با شما تماس می گیرند ممکن است بسته به کد منطقه و خدمات آنها هزینه های مسافت طولانی را متحمل شوند.برخی از ارائه دهندگان VoIP برای تماس از راه دور با شماره ای خارج از منطقه تماس شما، مشابه خدمات تلفن سیمی سنتی موجود، هزینه دریافت می کنند. سایر ارائه دهندگان VoIP به شما این امکان را می دهند که با نرخ ثابت به مدت چند دقیقه با هر جایی تماس بگیرید.
اگر خدمات VoIP داشته باشم، با چه کسی می توانم تماس بگیرم؟
بسته به خدمات خود، ممکن است فقط به سایر مشترکین سرویس محدود شوید، یا ممکن است بتوانید با هر کسی که شماره تلفنی دارد تماس بگیرید – از جمله شماره های محلی، راه دور، تلفن همراه و بین المللی. اگر با شخصی تماس می گیرید که تلفن آنالوگ معمولی دارد، آن شخص برای صحبت با شما به تجهیزات خاصی نیاز ندارد. برخی از خدمات VoIP ممکن است به شما اجازه دهند که همزمان با بیش از یک نفر صحبت کنید.
برخی از مزایای VoIP چیست؟
برخی از خدمات VoIP ویژگی ها و خدماتی را ارائه می دهند که با تلفن های سنتی در دسترس نیستند یا فقط با هزینه اضافی در دسترس هستند. همچنین ممکن است بتوانید از پرداخت هزینه برای اتصال پهنای باند و خط تلفن سنتی خودداری کنید.
برخی از معایب VoIP چیست؟
اگر میخواهید سرویس تلفن سنتی خود را با VoIP جایگزین کنید، تفاوتهای احتمالی وجود دارد:
برخی از خدمات VoIP در هنگام قطع برق کار نمی کنند و ممکن است ارائه دهنده خدمات برق پشتیبان ارائه ندهد.همه خدمات VoIP مستقیماً از طریق ۹-۱-۱ به خدمات اضطراری متصل نمی شوند. برای اطلاعات بیشتر، به VoIP & 911 Advisory مراجعه کنید.ارائه دهندگان VoIP ممکن است کمک دایرکتوری/فهرست های صفحه سفید را ارائه دهند یا ندهند.
تجهیزات تلفن VoIP
دو نوع اصلی تلفن های VoIP مبتنی بر سخت افزار و مبتنی بر نرم افزار هستند.یک تلفن VoIP مبتنی بر سختافزار شبیه یک تلفن سیمی یا بیسیم سنتی است و دارای ویژگیهای مشابهی مانند بلندگو یا میکروفون، صفحه لمسی و نمایشگر شناسه تماسگیرنده است. تلفن های VoIP همچنین می توانند پست صوتی، کنفرانس تماس و انتقال تماس را ارائه دهند.
تلفن های IP مبتنی بر نرم افزار، همچنین به عنوان تلفن های نرم افزاری شناخته می شوند، مشتریان نرم افزاری هستند که روی رایانه یا دستگاه تلفن همراه نصب می شوند. رابط کاربری تلفن نرم افزاری اغلب شبیه یک گوشی تلفن با صفحه لمسی و نمایشگر شناسه تماس گیرنده است.
یک هدست مجهز به میکروفون برای برقراری تماس به رایانه یا دستگاه تلفن همراه متصل می شود. کاربران همچنین در صورت داشتن میکروفون و بلندگوی داخلی می توانند از طریق رایانه یا دستگاه تلفن همراه خود تماس برقرار کنند.
VoIP چگونه کار می کند؟
سرویسهای VoIP صدای کاربر را از سیگنالهای صوتی به دادههای دیجیتال تبدیل میکنند، که در آن دادهها سپس از طریق اترنت یا Wi-Fi برای کاربر دیگر یا گروهی از کاربران ارسال میشوند. برای انجام این کار، VoIP از کدک ها استفاده می کند.
کدک ها یا یک فرآیند مبتنی بر سخت افزار یا نرم افزار هستند که حجم زیادی از داده های VoIP را فشرده و از حالت فشرده خارج می کنند. کیفیت صدا ممکن است هنگام استفاده از فشرده سازی کاهش یابد، اما فشرده سازی نیاز به پهنای باند را کاهش می دهد. فروشندگان تجهیزات نیز از کدک های اختصاصی خود استفاده خواهند کرد.
فرآیند ارسال داده به سایر کاربران شامل کپسوله کردن صدا در بستههای داده، انتقال بستهها از طریق شبکه IP و بازگرداندن بستهها به صوت در انتهای دیگر اتصال است.در شبکههای سازمانی یا خصوصی، کیفیت خدمات (QoS) معمولاً برای اولویتبندی ترافیک صوتی بر برنامههای غیر حساس به تأخیر برای اطمینان از کیفیت صدای قابل قبول استفاده میشود.
اجزای اضافی یک سیستم VoIP معمولی شامل موارد زیر است: یک IP PBX برای مدیریت شماره تلفن کاربر، دستگاه ها، ویژگی ها و مشتریان. درگاههایی برای اتصال شبکهها و ارائه خطا یا قابلیت بقای محلی در صورت قطع شبکه؛ و کنترلکنندههای مرزی برای تامین امنیت، مدیریت خط مشی تماس و اتصالات شبکه جلسه دارند.
یک سیستم VoIP همچنین میتواند شامل پایگاههای اطلاعاتی ردیابی مکان برای پلتفرمهای مسیریابی و مدیریت تماس E911 (911 پیشرفته) باشد. این می تواند آمار عملکرد تماس را برای مدیریت واکنشی و پیشگیرانه کیفیت صدا جمع آوری کند.
با حذف شبکه های سوئیچ مدار برای صدا، VoIP هزینه های زیرساخت شبکه را کاهش می دهد و ارائه دهندگان را قادر می سازد تا خدمات صوتی را از طریق شبکه های پهن باند و خصوصی ارائه دهند. این همچنین باید شرکت ها را قادر سازد تا یک شبکه صوتی و داده واحد را اداره کنند.VoIP همچنین با فعال کردن Failover سریع، به دنبال قطعها و ارتباطات اضافی بین نقاط پایانی و شبکهها، انعطافپذیری شبکههای مبتنی بر IP را تقویت میکند.
مطالب مرتبط: