ما نگاهی به برخی از برجسته ترین کیوسک های سلف سرویس می اندازیم و اینکه چگونه به کسب و کارها در بهبود ارائه خدمات کمک می کنند.به احتمال زیاد قبلاً در مورد دستگاه های خودپرداز و دستگاه های خودپرداز شنیده اید یا حتی از آن استفاده کرده اید. اینها کیوسک های سلف سرویس هستند که ارائه خدماتی را که قبلاً به صورت دستی انجام می شد، خودکار می کنند. این تکرارهای ساده از کیوسک های سلف سرویس ده ها سال است، حتی برخی از آنها قرن هاست.در این مقاله به معرفی ۵ نوع متداول کیوسک های سلف سرویس در سال ۲۰۲۳ می پردازیم:
در اینجا ۵ نوع کیوسک سلف سرویس محبوب در سال ۲۰۲۳ آورده شده است:
۱-کیوسک های توزیع سیم
۲-کیوسک های سپرده نقدی و چک
۳-کیوسک های صدور کارت
۴-کیوسک های QSR
۵-کیوسک های خود پرداخت
۶-سلف سرویس امروز
با این حال، اگر امروز به چشم انداز سلف سرویس قدم بگذارید، ماشین های سلف سرویس زیادی را خواهید دید که برای مشاغل و صنایع مختلف با پیکربندی بی نهایت جایگشت ارائه می کنند.صنایع بانکداری و مخابرات شروع به سرمایهگذاری زیادی در فناوریهای سلف سرویس برای خودکارسازی و دیجیتالی کردن عملیات شعب و افزایش ساعات کاری فراتر از ۵ بعدازظهر کردهاند.برخی از مزایای استفاده از کیوسک سلف سرویس در سال ۲۰۲۳ را بررسی کنید.
برخی از مزایای استفاده از کیوسک سلف سرویس در سال ۲۰۲۳ را بررسی کنید:
صنایع QSR و خدمات خردهفروشی نیز پذیرای ایده فناوریهای سلفسرویس بودهاند و با موفقیت استفاده از کیوسکهای خدماتی را در مکانهای خود در برخی مناطق پیادهسازی کردهاند.

آینده ارائه خدمات
دادههای NRA نشان میدهد که کیوسکهای سلفسرویس خیلی زود در سراسر رستورانهای سراسر جهان عادی خواهند شد، زیرا رستورانهای زنجیرهای مانند مکدونالد با استقرار بیشمار کیوسکهای سفارشدهی خود در سراسر جهان، پیشرو هستند.بیایید نگاهی به برخی از کیوسکهایی بیندازیم که امروزه در صنایعی که سلف سرویس را پذیرفتهاند، برجستهتر هستند.
۵ نوع محبوب کیوسک برای بهبود تجربه مشتری
۱-کیوسک توزیع سیم کارت
اولین کاری که هنگام پیاده شدن از هواپیما در یک کشور خارجی انجام می دهید چیست؟
شما به دنبال اتصال هستید، چه به شکل سیم کارت یا یک اتصال Wi-Fi. کیوسک های توزیع سیم کارت در مقاصد محبوب گردشگری یا تجاری به یک ضرورت تبدیل شد. آنها به راحتی در فرودگاه ها، مراکز خرید و پارک های تجاری برای دسترسی بیشتر نصب می شوند.

۲-کیوسک توزیع سیم کارت کابلی و بی سیم
ثبت نام اجباری
عامل مهم دیگری که به محبوبیت کیوسکهای توزیع سیمکارت کمک میکند، دستور اخیر است که شرکتهای مخابراتی را ملزم به ثبت نام همه مشتریان خدمات پیشپرداخت میکند. این مقررات اخیراً در بسیاری از مناطق اجرا شده است و مخابرات را در موقعیت سختی برای آموزش مجدد کارکنان برای گردش کار جدید و سرمایه گذاری در فناوری بیومتریک برای اهداف ثبت قرار می دهد.
کیوسک ها به مخابرات کمک می کنند تا ثبت سیم کارت را به شیوه ای بسیار کارآمدتر اجرا کنند و به مشتریان امکان می دهند به جای ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر، سیم کارت را در هر زمانی از روز خریداری و ثبت کنند. فراتر از آن، کیوسک ها احتمال خطای انسانی را که ممکن است در غیر این صورت رخ دهد، از بین می برند.

مبلغ پرداختی
۲-کیوسک سپرده نقدی و چک
اولین دستگاههای خودپرداز از اواخر دهه ۶۰ میلادی به وجود آمدند، اما از آن زمان تاکنون پیشرفت خارقالعادهای در سلف سرویس بانکی رخ نداده است. یعنی تا زمان ظهور کیوسک های سلف سرویس پیشرفته تر مانند کیوسک های سپرده نقدی و چک.راه اندازی کیوسک های الکترونیکی ریشه های مشابهی با دستگاه های خودپرداز دارد. مشتریان بانک خواهان امکان سپرده گذاری خارج از ساعات کاری بانکی بودند. کیوسک ها یا ماشین های سپرده نقدی (CDM) در حال حاضر در برخی مناطق بسیار محبوب هستند، با این حال بسیاری از کشورهای دیگر در پذیرش این فناوری کند بوده اند.

چرا CDM ها؟
CDM ها و کیوسک های سپرده چک مزایای آشکاری از قابلیت عملیاتی ۲۴ ساعته و کاهش تردد در شعب را ارائه می دهند که باعث می شود همزیستی هر دو کارآمدتر از یک شعبه به تنهایی باشد. استفاده از کیوسک برای واریز پول نقد یا چک همچنین زمان تراکنش را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و در عین حال مجموعه ای از خدمات اضافی را نیز ارائه می دهد.
اتوماسیون سپردههای نقدی و چکی زمان زیادی را در صندوقفروشیها در بانکها خالی میکند. کارمندان مجبور نیستند به صورت دستی داده ها را وارد کنند، اسکناس های ارز را بشمارند یا اطلاعات را تأیید کنند. این وظایف یکنواخت را میتوان توسط ماشینها انجام داد، بنابراین نیروی انسانی میتواند روی کارهای سختتر که به شهود و عقل انسانی نیاز دارد تمرکز کند. این همچنین سطح بالاتری از رضایت و حفظ کارکنان را تضمین می کند.
۳-کیوسک صدور کارت
آیا تا به حال شده که بخواهید یک حساب بانکی باز کنید یا کارت نقدی خود را گم کرده اید، اما به دلیل اینکه ۹ تا ۵ بار کار می کنید و بانک ها نیز نمی توانید به بانک مراجعه کنید؟ خوب، کیوسکهای صدور کارت، افتتاح حساب و صدور و توزیع کارتهای نقدی جایگزین را تسهیل میکنند.
این کیوسک ها شبیه کیوسک های سیم کارت مخابراتی هستند. آنها توانایی انجام بررسی کامل KYC، ثبت مشتریان جدید و فعال کردن و توزیع کارت را دارند.

آیا کیوسک های صدور کارت به بانک ها محدود می شود؟
درخواست برای کیوسک های صدور کارت تقریبا بی پایان است. این کیوسک ها توسط دولت ها، موسسات آموزشی، کتابخانه ها، سوپرمارکت ها و غیره استفاده می شود.
مقامات هویت ملی از این دستگاه ها برای صدور کارت شناسایی جدید یا جایگزین برای شهروندان استفاده کرده اند.
مدارس و کالج ها از کیوسک های صدور کارت برای صدور کارت دانشجویی برای دانشجویان جدیدالورود یا جایگزینی در صورت سرقت یا مفقود شدن استفاده می کنند.
کتابخانه ها همچنین از این فناوری برای ورود اعضای جدید و صدور کارت کتابخانه و همچنین جایگزینی استفاده می کنند.
سوپرمارکت ها از این کیوسک ها همراه با برنامه های وفاداری خود برای صدور کارت های وفاداری و همچنین مشتریان داخلی در برنامه های وفاداری خود استفاده می کنند.
۴- کیوسک QSR
کیوسک های رستوران QSR یا Quick Service اساساً ماشین هایی هستند که خود سفارش می دهند. این کیوسک ها به شما این امکان را می دهند که از صف و زمان انتظار صرف نظر کنید و از هرگونه تعامل انسانی اجتناب کنید. میتوانید تا کیوسک بروید، سفارش خود را از روی صفحه نمایش لمسی بزرگ انتخاب کنید، با استفاده از کارت یا گاهی اوقات پول نقد پرداخت کنید و سپس به سادگی منتظر بمانید تا غذایتان آماده شود و برایتان آورده شود.
این فناوری سلف سرویس مدتی است که وجود داشته است، اما تنها تعداد کمی مانند مکدونالدز، مترو، تاکو بل و استارباکس از آن استقبال کردند. اخیراً، رستورانهای بیشتری در حال سرمایهگذاری در خدمات سلفسرویس برای افزایش تجربه مشتری با ارائه کانالهای جایگزین ارائه خدمات هستند. تقریباً ۸۰٪ از مشتریان QSR ترجیح می دهند در صورت ارائه این گزینه به دلیل سطح راحتی، از خدمات سلف سرویس استفاده کنند، نه انتظار در صف سفارش در پیشخوان.
تقریباً ۸۰٪ از مشتریان QSR ترجیح می دهند در صورت ارائه این گزینه به دلیل سطح راحتی، از خدمات سلف سرویس استفاده کنند، نه انتظار در صف سفارش در پیشخوان.مکدونالد با موفقیت کیوسکهای سفارشدهی خود را در تمام ۱۴۰۰۰ مکان خود در ایالات متحده مستقر کرده است و تقریباً تمام مکانهای خود را در سراسر جهان با فناوری سفارشدهی شخصی نیز پر کرده است.

۵-کیوسک خود پرداخت
کیوسک خود تسویه حساب مشتری را قادر می سازد تا بدون دخالت صندوقدار یا چمدان، پرداخت خود را به طور مستقل انجام دهد. این ماشینها در سوپرمارکتهای بزرگ یافت میشوند و به راحتی میتوان آنها را پیمایش کرد. آنها همچنین چندین گزینه پرداخت مانند پول نقد، کارت یا کیف پول تلفن همراه دارند.
این نوع کیوسک در برخی از نقاط جهان مانند آمریکای شمالی که دارای شبکه گسترده ای از فروشگاه های بزرگ مانند Walmart، Target، Best Buy و غیره است، بسیار رایج است. در مقیاس بزرگ که این ماشین های گران قیمت برای آنها کاملا مقرون به صرفه هستند.
با بالا رفتن سن این فناوری، ارزانتر میشود، بنابراین برای کسانی که قبلاً نمیتوانستند به آن دست پیدا کنند، قابل دسترسی میشود. ما شاهد تعداد فزایندهای از سوپرمارکتهای کوچکتر هستیم که سیستمهای خود را در فروشگاههای خود پیادهسازی میکنند. این روند در اقتصادهای در حال توسعه نیز ادامه دارد.

مطالب مرتبط: