از زمان شروع کویید ۱۹، نه تنها ۲۵ درصد از فروشگاههای آجری، سایتهای تجارت الکترونیک را راهاندازی کردهاند، بلکه پیشبینی میشود که تا سال ۲۰۴۰، ۹۵ درصد از کل خریدها از طریق تجارت الکترونیک باشد.نتیجه نهایی؟ تجارت الکترونیک اینجا باقی مانده است، و کسب و کارهایی که می خواهند سرپا بمانند باید از روندها و فناوری تجارت الکترونیک مطلع باشند. پس روندهای امروز چیست؟ در این مقاله به معرفی ترندهای تجارت الکترونیک ۲۰۲۲ می پردازیم:
ترندهای تجارت الکترونیک ۲۰۲۲
با توجه به آمار تجارت الکترونیک بالا، داشتن یک وب سایت تجارت الکترونیک درجه یک باید اولویت اصلی مشاغلی باشد که به دنبال افزایش فروش آنلاین هستند. بیایید نگاهی به برخی از استراتژیها و ویژگیهای وبسایت تجارت الکترونیکی بیندازیم که در سال ۲۰۲۲ برای مشاغل کار میکنند.
۱- اکنون بخرید بعدا پرداخت کنید
بر اساس شاخص اقتصاد دیجیتال ۲۰۲۱ Adobe، گزینههای buy now pay later (BNPL) در مارس ۲۰۲۱ سالانه ۱۶۶ درصد افزایش یافته است. نامهایی مانند Klarna و Square اخیراً رونق گرفتهاند و تبلیغات آنها در سراسر YouTube ظاهر شده است. طبق این مقاله CNBC، گزینه های BNPL عمدتا توسط خریداران جوان تر هدایت می شود.
۲- بهینه سازی نرخ تبدیل
این یکی از آن روندهای همیشه پرطرفدار است. برای بسیاری از سایت ها، به دست آوردن مشتریان بیشتر به معنای دریافت ترافیک بیشتر نیست، بلکه تبدیل ترافیک بیشتر است. این همان چیزی است که بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) در مورد آن است، و همانطور که فناوری UX برای ما قابل دسترس تر می شود، انتظارات مصرف کنندگان در سایت های ما نیز افزایش می یابد.
در حالی که سئوی تجارت الکترونیک هنوز مهم است، برخی از کسب و کارها عاقلانه خواهند بود که مقداری بودجه را که برای هدایت ترافیک استفاده می شود، به تلاش برای تبدیل بهتر آن ترافیک، مانند افزودن فراخوان به اقدام در مکان های بیشتر، عناصر تست A/B و بهبود اختصاص دهند. سرعت صفحه سرعت صفحه همچنین Core Web Vitals شما را بهبود می بخشد – روند سئو سال ۲۰۲۲ برای همه مشاغل و صنایع.
۳- معماری بدون سرور (Serverless architecture)
با رشد تجارت الکترونیک، سایت ها به دنبال راه هایی برای مقابله با افزایش تقاضا می گردند. با معماری بدون سرور (به عنوان مثال، AWS Lambda)، ارائهدهنده ابر به صورت پویا منابع را تخصیص میدهد، بنابراین شما میتوانید بدون نیاز به تهیه یا مدیریت هیچ سروری، مقیاسبندی الاستیک داشته باشید.این فناوری خود را در صنایع دیگر ثابت کرده است، بنابراین طبیعی است که وب سایت های تجارت الکترونیک از این گزینه انعطاف پذیر استفاده می کنند. مزایا واضح است: عدم توقف به دلیل مشکلات مقیاسبندی، کاهش قابل توجه هزینهها (بدون نیاز به سرورهای اضافی)، اشکالزدایی آسان از یک نقطه ورود از سمت توسعهدهنده و موارد دیگر.
۴- CMS Headless
فناوری Headless قالب های صفحه، کدهای پشتیبان و سایر اجزای دست و پا گیر که می توانند سرعت وب سایت را کاهش دهند حذف می کند. با توجه به اینکه انتظارات مصرفکننده همیشه در حال افزایش است، این رویکرد به کسبوکارها این امکان را میدهد تا به سرعت عملکرد پلتفرم خود را افزایش دهند تا بتوانند بدون نیاز به ایجاد صفحات جدید یا استفاده از منابع غیرضروری برای ارائه یک تجربه بهینه، جهشهای ترافیک یا افزایش حجم فروش را بهتر مدیریت کنند.
۵- تجارت محاوره ای(Conversational commerce)
چت بات ها به افزایش تعامل با مشتریان شما، ارائه تجربیات شخصی و ارائه پشتیبانی سریع تر کمک می کنند. میتوانید از آنها برای پاسخ به سؤالات رایج، پیشنهاد محصولات، سرنخهای مسیر یا اعلام استفاده کنید. استفاده از چت بات ها برای فروش مستقیم نیز در حال افزایش است: حدود ۶۰ درصد از نسل هزاره کالاهای اساسی مانند غذا و لباس را از طریق نرم افزار مکالمه خریداری می کنند.
ترند تجارت الکترونیک ۲۰۲۲
در حالی که ما شاهد ظهور استراتژی های جدید هر سال هستیم، اغلب با روندهای بازاریابی تجارت الکترونیک از یک سال به سال دیگر همپوشانی وجود دارد. در زیر ترکیبی از روندهای جدید و نوظهور برای پرش وجود دارد.
۶-پخش لایو قابل خرید
کاربران بیشتر و بیشتری ترجیح میدهند با استفاده از یک ویدیو و نه صرفاً تصاویر، با محصولات خود درگیر شوند. در سال ۲۰۲۲ تمرکز بیشتری روی ایجاد ویدیوهایی خواهد بود که تجربه را در حین تعامل با محصولات یا خدمات شما شخصیسازی میکنند.کانال های قدیمی خرید خانه خوب را به خاطر دارید؟ خوب آنها کمی بازگشت کرده اند، یعنی از طریق کانال های پخش. به YouTube، Facebook Live و Switch فکر کنید. فرضیه تقریباً یکسان است – با این تفاوت که مجری شما یک تأثیرگذار است. ویرایش نشده است و مخاطب میتواند در زمان واقعی با میزبان ارتباط برقرار کند. در طول کویید ۱۹ رونق گرفت زیرا راهی مطمئنتر برای خرید به مشتریان ارائه میکرد، اما هیچ نشانهای از رفتن سریع به جایی نشان نمیدهد. در واقع، فقط در نوامبر ۲۰۲۱، Moriarty از برنامه پخش زنده خود ۳۰۰۰۰ دلار به دست آورد.
۷-خرید آنلاین، تحویل در فروشگاه (BOPIS)
این روند که با نام کلیک و جمعآوری نیز شناخته میشود، در طول اوج همهگیری ۲۰۸ درصد افزایش یافت – اما این روش خرید راحت همچنان مهم خواهد بود.۷۵ درصد از خریدارانی که از BOPIS استفاده کردهاند میگویند پس از همهگیری به استفاده از این خدمات ادامه خواهند داد.۸۵ درصد از مصرفکنندگانی که از BOPIS استفاده کردهاند، میگویند که هنگام تحویل گرفتن سفارشی که به صورت آنلاین انجام شده است، خریدهای غیرمنتظره بیشتری در فروشگاه انجام دادهاند.یک مطالعه HBR نشان داد که فروش یک شرکت بیش از ۵٪ در نتیجه راه اندازی یک سرویس BOPIS توسط یک رقیب کاهش یافته است.
۸- روش های پرداخت مجازی
محبوبیت ارزهای دیجیتال در سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، و ما انتظار داریم که این روند ادامه یابد – اما تنها پس از غلبه بر برخی موانع.این ارزها (مانند بیت کوین و اتریوم) هنوز نام بزرگ لازم برای پذیرش در مقیاس وسیع را ندارند، اما با مشاهده نحوه عملکرد ارزهای دیجیتال، گسترده تر خواهند شد. در حالی که ارزهای رمزنگاری شده برای هر کسب و کاری منطقی نیست، کسانی که آن را قبول می کنند، می توانند به دلیل کاهش کارمزدها و زمان پردازش پرداخت سریع تر، برتری بیشتری نسبت به رقبای خود داشته باشند.
پرداختهای موبایلی یکی دیگر از زمینههایی است که رشد چشمگیری داشته است: طبق آمار Statista، کاربران جهانی آیفون که Apple Pay را فعال کردهاند در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۵ میلیون نفر رشد داشتهاند و تعداد افرادی که از Android Pay استفاده میکنند نیز رو به افزایش است. پرداختهای موبایلی در حال حاضر یک سوم خریدهای دیجیتال را تشکیل میدهند و انتظار میرود که با توجه بیشتر روشهای جایگزین مانند بیتکوین، این میزان افزایش یابد.
۹- تجارت الکترونیک B2B
خطوط بین بازاریابی B2C و B2B به طور فزاینده ای مبهم می شوند و انتظار می رود که بازار تجارت الکترونیک جهانی B2B تا سال ۲۰۲۸ به ۲۵۶ تریلیون دلار برسد. احساس فشار برای ادامه دادن – و افزایش گردش مالی آنلاین آنها یک گزینه محبوب است.همانطور که ابزارهای تجارت الکترونیک برای کسب و کارهای کوچک و محلی به طور گسترده در دسترس قرار می گیرند، شاهد تغییر بیشتر مشاغل B2B، بزرگ و کوچک، به سمت آنلاین یا ایجاد یک جریان درآمد تجارت الکترونیک خواهیم بود.
۱۰- واقعیت افزوده
واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) آینده ی بزرگی را پیشبینی میکنند و نه فقط در دنیای تجارت الکترونیک! در واقع، تحلیلگران پیش بینی می کنند که بازار AR در سال ۲۰۲۵ به ۱۹۸ میلیارد دلار خواهد رسید. این پول زیادی است! AR برای تجارت الکترونیک عالی است زیرا می تواند یک تجربه تعاملی و جذاب برای مشتریان ایجاد کند. به عنوان مثال، آنها می توانند لباس یا لوازم جانبی را بدون نیاز به رفتن به یک فروشگاه فیزیکی امتحان کنند، یا می توانند قبل از خرید ببینند که مبلمان در خانه خود چگونه به نظر می رسد. این روند مهمی است که باید از آن استفاده کرد.
۱۱- تجربه Omnichannel
تجربه همهکاناله روند بزرگی را برای سال ۲۰۲۲ نشان میدهد. مشتریان میخواهند هنگام خرید، بتوانند به طور یکپارچه بین دستگاهها و پلتفرمهای مختلف جابجا شوند. اگر آنها خریدی را از طریق تلفن خود شروع کنند، باید بتوانند آن را در لپ تاپ خود به پایان برسانند، و شرکت هایی که در این زمینه آماده نیستند، این کار را از دست خواهند داد.مشتریان می گویند که استفاده از بیش از یک کانال هنگام خرید برای آنها مهم است.
این کاملاً منطقی است وقتی در نظر بگیرید که مردم اکنون چگونه از فناوری استفاده می کنند: ما اغلب چندین بار در روز بین دستگاه ها جابه جا می شویم، بنابراین طبیعی است که بخواهیم تجربه خرید ما منعکس کننده آن باشد.علاوه بر این، طبق یک مطالعه، مشتریانی که از بیش از ۴ کانال استفاده میکنند، به طور متوسط ۹ درصد بیشتر در فروشگاه در مقایسه با کسانی که فقط از یک کانال استفاده میکنند، خرج میکنند.
مطالب مرتبط: