اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA)، همچنین به عنوان رباتیک نرم افزاری شناخته می شود، از فناوری های اتوماسیون برای تقلید از وظایف دفتر پشتی کارکنان انسانی مانند استخراج داده ها، پر کردن فرم ها، انتقال فایل ها و غیره استفاده می کند. این APIها و تعاملات رابط کاربری (UI) را برای یکپارچه سازی و انجام وظایف تکراری بین برنامه های کاربردی و بهره وری ترکیب می کند. با استقرار اسکریپت هایی که فرآیندهای انسانی را تقلید می کنند، ابزارهای RPA اجرای مستقل فعالیت ها و تراکنش های مختلف را در سیستم های نرم افزاری نامرتبط کامل می کنند. در این مقاله به اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) چیست؟ می پردازیم:
این شکل از اتوماسیون از نرمافزار مبتنی بر قوانین برای انجام فعالیتهای فرآیند کسبوکار با حجم بالا استفاده میکند و منابع انسانی را برای اولویتبندی وظایف پیچیدهتر آزاد میکند. RPA به CIOها و سایر تصمیمگیرندگان این امکان را میدهد تا تلاشهای تحول دیجیتال خود را تسریع کنند و بازده سرمایهگذاری (ROI) بالاتری را از کارکنان خود ایجاد کنند.
RPA و اتوماسیون هوشمند
برای اینکه ابزارهای RPA در بازار رقابتی باقی بمانند، آنها باید از اتوماسیون وظایف فراتر رفته و پیشنهادات خود را گسترش دهند تا شامل اتوماسیون هوشمند (IA) شود. این نوع اتوماسیون با ترکیب زیرشاخههای هوش مصنوعی، مانند یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی و بینایی کامپیوتر، عملکرد RPA را گسترش میدهد.
اتوماسیون فرآیند هوشمند بیش از سیستم های ساده مبتنی بر قانون RPA نیاز دارد. شما می توانید RPA را به عنوان وظایف «انجام دادن» در نظر بگیرید، در حالی که هوش مصنوعی و ML به ترتیب بیشتر «تفکر» و «یادگیری» را در بر می گیرند. این الگوریتم ها را با استفاده از داده ها آموزش می دهد تا نرم افزار بتواند وظایف را به روشی سریعتر و کارآمدتر انجام دهد.
RPA و هوش مصنوعی
اتوماسیون فرآیند رباتیک اغلب با هوش مصنوعی (AI) اشتباه گرفته می شود، اما این دو کاملاً متفاوت هستند. AI ترکیبی از اتوماسیون شناختی، یادگیری ماشین (ML)، پردازش زبان طبیعی (NLP)، استدلال، تولید فرضیه و تجزیه و تحلیل است.
تفاوت اساسی این است که RPA فرآیند محور است، در حالی که هوش مصنوعی مبتنی بر داده است. رباتهای RPA فقط میتوانند فرآیندهای تعریفشده توسط کاربر نهایی را دنبال کنند، در حالی که رباتهای هوش مصنوعی از یادگیری ماشینی برای تشخیص الگوها در دادهها، بهویژه دادههای بدون ساختار، و یادگیری در طول زمان استفاده میکنند. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی برای شبیه سازی هوش انسانی در نظر گرفته شده است، در حالی که RPA صرفاً برای تکرار وظایف هدایت شده توسط انسان است. در حالی که استفاده از هوش مصنوعی و ابزارهای RPA نیاز به مداخله انسانی را به حداقل می رساند، روشی که در آن فرآیندها را خودکار می کنند متفاوت است.
همانطور که گفته شد، RPA و AI نیز به خوبی یکدیگر را تکمیل می کنند. هوش مصنوعی میتواند به RPA کمک کند تا وظایف را به طور کاملتر خودکار کند و موارد استفاده پیچیدهتر را مدیریت کند. RPA همچنین به جای منتظر ماندن در اجرای دستی، بینشهای هوش مصنوعی را قادر میسازد تا سریعتر عمل کنند.
RPA چگونه کار می کند؟
طبق گفته Forrester، ابزار نرم افزار RPA باید دارای قابلیت های اصلی زیر باشد:
قابلیت های کم کد برای ساخت اسکریپت های اتوماسیون
ادغام با برنامه های کاربردی سازمانی
ارکستراسیون و مدیریت از جمله پیکربندی، نظارت و امنیت
فناوری اتوماسیون، مانند RPA، همچنین میتواند از طریق سیستمهای قدیمی به اطلاعات دسترسی پیدا کند و از طریق ادغامهای front–end به خوبی با سایر برنامهها یکپارچه شود. این به پلت فرم اتوماسیون اجازه می دهد تا مانند یک کارگر انسانی رفتار کند و کارهای معمولی مانند ورود به سیستم و کپی و چسباندن از یک سیستم به سیستم دیگر را انجام دهد. در حالی که اتصالات بکاند به پایگاههای داده و سرویسهای وب سازمانی نیز به اتوماسیون کمک میکنند، ارزش واقعی RPA در یکپارچهسازی سریع و ساده جلویی آن است.
مزایای RPA
مزایای متعددی از RPA وجود دارد، از جمله:
کدنویسی کمتر: RPA لزوماً نیازی به یک توسعه دهنده برای پیکربندی ندارد. ویژگیهای کشیدن و رها کردن در رابطهای کاربری، کار با کارکنان غیر فنی را آسانتر میکند.
صرفه جویی سریع در هزینه: از آنجایی که RPA بار کاری تیم ها را کاهش می دهد، کارکنان را می توان به سمت کارهای اولویت دار دیگری که نیاز به ورودی انسانی دارد، تخصیص داد که منجر به افزایش بهره وری و بازگشت سرمایه می شود.
رضایت بیشتر مشتری: از آنجایی که ربات های چت می توانند شبانه روزی کار کنند، می توانند زمان انتظار مشتریان را کاهش دهند که منجر به نرخ بالاتر رضایت مشتری می شود.
بهبود روحیه کارکنان: با برداشتن بار کاری تکراری و پر حجم از روی تیم، RPA به افراد اجازه میدهد تا روی تصمیمگیری متفکرانهتر و استراتژیکتر تمرکز کنند. این تغییر در کار تأثیر مثبتی بر شادی کارکنان دارد.
دقت و انطباق بهتر: از آنجایی که میتوانید رباتهای RPA را طوری برنامهریزی کنید که گردشهای کاری و قوانین خاصی را دنبال کنند، میتوانید خطای انسانی را کاهش دهید، بهویژه در مورد کارهایی که نیاز به دقت و انطباق دارد، مانند استانداردهای نظارتی. RPA همچنین میتواند یک مسیر حسابرسی فراهم کند، که نظارت بر پیشرفت و حل سریع مسائل را آسانتر میکند.
سیستمهای موجود باقی میمانند: نرمافزار اتوماسیون فرآیند رباتیک هیچ اختلالی در سیستمهای زیربنایی ایجاد نمیکند زیرا رباتها روی لایه ارائه برنامههای موجود کار میکنند. بنابراین، میتوانید رباتها را در شرایطی پیادهسازی کنید که یک رابط برنامهنویسی کاربردی (API) یا منابعی برای توسعه ادغامهای عمیق ندارید.
چالش های RPA
در حالی که نرم افزار RPA می تواند به رشد یک شرکت کمک کند، موانعی مانند فرهنگ سازمانی، مسائل فنی و مقیاس بندی وجود دارد.
فرهنگ سازمانی
در حالی که RPA نیاز به نقشهای شغلی خاص را کاهش میدهد، همچنین باعث رشد در نقشهای جدید برای مقابله با وظایف پیچیدهتر میشود و کارمندان را قادر میسازد بر استراتژی سطح بالاتر و حل خلاقانه مشکلات تمرکز کنند. سازمان ها باید فرهنگ یادگیری و نوآوری را با تغییر مسئولیت ها در نقش های شغلی ترویج کنند. سازگاری نیروی کار برای نتایج موفقیت آمیز در پروژه های اتوماسیون و تحول دیجیتال مهم خواهد بود. با آموزش کارکنان و سرمایهگذاری در برنامههای آموزشی، میتوانید تیمها را برای تغییرات مستمر در اولویتها آماده کنید.
مشکل در مقیاس بندی
در حالی که RPA میتواند چندین عملیات همزمان را انجام دهد، به دلیل بهروزرسانیهای نظارتی یا تغییرات داخلی، مقیاسپذیری آن در یک سازمان دشوار است. طبق یک گزارش Forrester، ۵۲٪ از مشتریان ادعا می کنند که با افزایش برنامه RPA خود مشکل دارند. یک شرکت باید ۱۰۰ یا بیشتر ربات فعال فعال داشته باشد تا به عنوان یک برنامه پیشرفته واجد شرایط باشد، اما تعداد کمی از ابتکارات RPA فراتر از ۱۰ ربات اول پیشرفت می کنند.
موارد استفاده RPA
چندین صنعت وجود دارند که از فناوری RPA برای ساده کردن عملیات تجاری خود استفاده می کنند. پیاده سازی RPA را می توان در صنایع زیر یافت:
خدمات بانکی و مالی: در گزارش Forrester در مورد “بازار خدمات RPA تا سال ۲۰۲۳ به ۱۲ میلیارد دلار خواهد رسید”، ۳۶٪ از کل موارد استفاده در فضای مالی و حسابداری بود. بیش از ۱ از هر ۳ ربات امروزی در صنعت مالی هستند، که با توجه به اتخاذ زودهنگام اتوماسیون توسط بانکداری، تعجب آور نیست. امروزه، بسیاری از بانکهای بزرگ از راهحلهای اتوماسیون RPA برای خودکارسازی وظایفی مانند تحقیقات مشتری، افتتاح حساب، پردازش استعلام و مبارزه با پولشویی استفاده میکنند. یک بانک هزاران ربات را برای خودکارسازی ثبت دستی داده های با حجم بالا مستقر می کند. این فرآیندها مستلزم انبوهی از وظایف خسته کننده و مبتنی بر قوانین است که اتوماسیون ساده می کند.
بیمه: بیمه پر از فرآیندهای تکراری است که برای اتوماسیون مناسب است. به عنوان مثال، می توانید RPA را برای عملیات پردازش ادعاها، انطباق با مقررات، مدیریت خط مشی و وظایف پذیره نویسی اعمال کنید.
خرده فروشی: ظهور تجارت الکترونیک RPA را به یک جزء جدایی ناپذیر از صنعت خرده فروشی مدرن تبدیل کرده است که عملیات پشتیبان و تجربه مشتری را بهبود بخشیده است. برنامه های محبوب شامل مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت انبار و سفارش، پردازش بازخورد مشتری و کشف تقلب می باشد.
مراقبت های بهداشتی: دقت و انطباق در صنعت مراقبت های بهداشتی بسیار مهم است. برخی از بزرگترین بیمارستانهای جهان از نرمافزار اتوماسیون فرآیند روباتیک برای بهینهسازی مدیریت اطلاعات، مدیریت نسخهنویسی، پردازش ادعای بیمه و چرخههای پرداخت و سایر فرآیندها استفاده میکنند.
مطالب مرتبط: