تجارت الکترونیک در طول همه گیری همه گیر افزایش چشمگیری را تجربه کرده است زیرا فروشگاه های فیزیکی مجبور به بسته ماندن هستند. با این حال، این یک چالش برای مشاغل تجارت الکترونیکی نیز به وجود میآورد، زیرا عملکردهای حیاتی پشتیبان، مانند حسابداری، ممکن است نتوانند با افزایش بیشمار حجم کسبوکار همگام شوند.تجارت الکترونیک به طور گسترده ای به داشتن تعداد زیادی تراکنش روزانه به خصوص در این شرایط معروف است. بنابراین، پیگیری داده های حسابداری که معمولاً در کانال فروش ذخیره می شود، نه در حساب بانکی، برای آنها چالش برانگیز است.مهمتر از آن، کسب و کارهای تجارت الکترونیک مانند شما نیز باید با بسیاری از معاملات خارجی گران قیمت سر و کار داشته باشند. اگر به سرعت اقدام نکنید، ممکن است منجر به از دست دادن غیر منتظره در سود شود.به همین دلیل است که برای غلبه بر برخی چالشهای حسابداری که ممکن است در این مدت داشته باشید، به روشهای زیر نیاز دارید تا در این صنعت با رشد سریع پیشرو باشید. در این مقاله به معرفی حسابداری تجارت الکترونیک می پردازیم:
بهترین روش ها برای حسابداری تجارت الکترونیک چیست؟
۱- نرم افزار حسابداری خود را با فروشگاه آنلاین خود ادغام کنید
یکی از مهمترین چیزهایی که همه شرکت های تجارت الکترونیک باید داشته باشند، تهیه یک نرم افزار حسابداری است که با فروشگاه آنلاین شما همگام شود. این به شما کمک می کند تا زمان زیادی را از ثبت دستی تمام تراکنش های خود که ممکن است تمام شوند، صرفه جویی کنید. علاوه بر این، به شما کمک می کند تا از گم شدن هر تراکنش در طول فرآیند به روز رسانی و بعداً داده های حساب بانکی خود جلوگیری کنید. همچنین باید معاملات خود را به درآمد و هزینه دسته بندی کنید. بسیار مهم است که به دقت بررسی کنید که چه زمانی پول وارد حساب شما می شود یا از آن خارج می شود. تفکیک آنها به درآمد و هزینه باعث صرفه جویی در وقت شما می شود تا بدانید چقدر پول باقی مانده است.
۲- حساب خود را مرتباً تطبیق دهید
در طول فرآیند خرید، فروش و ارسال محصولات یا خدمات، ممکن است موارد متعددی وجود داشته باشد که اشتباهات تراکنش هایی داشته باشید یا بانک دو بار از شما هزینه دریافت کند. اطمینان حاصل کنید که حساب بانکی شما با سوابق شما در نرم افزار حسابداری یا کتاب شما مطابقت دارد، که می تواند مشکلات شما را نشان دهد یا فقط بدانید که هر اعتبار و بدهی به درستی پردازش شده است.این کار را به طور منظم (ماهانه) انجام دهید تا بتوانید دلایل عدم تعادل را دریابید و به سرعت و به طور مناسب روی آنها عمل کنید. نرم افزار حسابداری شما را قادر می سازد تا گزارش تطبیق را به صورت خودکار در پایان هر ماه اجرا کنید.
۳- موجودی خود را مدیریت کنید (هزینه کالاهای فروخته شده)
گاهی اوقات، اگر محصولات خود را از طریق چندین کانال به فروش می رسانید، پیگیری موجودی خود دشوار است. شما باید مطمئن شوید که کالای مناسب موجود است. بنابراین، حداقل مقدار موجودی را که می خواهید داشته باشید ذخیره کنید و هرگز اجازه ندهید سهام شما از این نقطه عبور کند.علاوه بر این، شما همچنین باید هزینه بسته مورد نیاز برای تحویل ایمن این محصولات را نیز محاسبه کنید.
به طور مشابه، مطمئن شوید که به اندازه کافی از آنها در موجودی خود دارید.داده های (هزینه کالاهای فروخته شده) برای محاسبه سود ناخالص و تهیه گزارش های حسابداری و مالی صحیح مهم است. بنابراین، بسیار مهم است که قبل از اینکه تمام هزینههای خود را اضافه کنید، متوجه شوید که برای هر یک از محصولات خود چقدر درآمد دارید.
۴- بازگشت و بازپرداخت خود را مدیریت کنید
اگر محصولات خود را در برخی از پلتفرمهایی که امکان بازگشت را دارند مانند آمازون میفروشید، باید این محصولات را در دستههای قابل فروش، آسیبدیده، آسیبدیده مشتری، آسیبدیده حامل یا معیوب دستهبندی کنید. این نه تنها به شما کمک می کند روند محصولات و رضایت مشتری خود را پیگیری کنید، بلکه مطمئن شوید که موجودی شما دو بار هزینه نمی شود.استرداد وجه زمانی اتفاق میافتد که یک شرکت کارت اعتباری از شما میخواهد به دلایلی وجوهی را که به کارت اعتباری مشتری شارژ کردهاید برگردانید. همچنین باید آن را به عنوان هزینه یا هزینه پیگیری کنید.
۵- تمام هزینه های خود را ثبت و پیگیری کنید
خرید مواد اولیه یا بسته بندی برای تحویل تنها هزینه شما نیست. مکان های زیادی وجود دارد که برای توزیع پول خود نیاز دارید. اطمینان حاصل کنید که آنها را در دفتر خود حساب می کنید زیرا آنها به طور قابل توجهی بر سود و جریان نقدی شما تأثیر می گذارند. درک آنها می تواند به شما کمک کند تا این هزینه ها را به حداقل برسانید و سود خود را افزایش دهید.
برخی از هزینه های ثابت معمولی وجود دارد که ممکن است داشته باشید:
۱٫اجاره
۲٫خدمات رفاهی
۳٫بیمه
۴٫مالیات بر املاک
۵٫سود پرداختی وام
۶٫حقوق و دستمزد
۶- نرم افزار حسابداری ابری داشته باشید
یکی از بهترین مزایای نرم افزار حسابداری ابری این است که تمام داده های شما به صورت ایمن و مرکزی در فضای ابری ذخیره می شود. بنابراین، در زمان بسیار صرفه جویی می شود و همچنین امنیت داده ها را تضمین می کند.علاوه بر این، شما و کارکنانتان به راحتی می توانید در هر زمان و از هر مکان به داده ها دسترسی داشته باشید. بنابراین، می توانید به سرعت روی آن عمل کنید تا سیلوهای اطلاعات را کاهش دهید.نرم افزار مبتنی بر ابر به طور موثر به وظایف حسابداری شما کمک می کند زیرا به شما و همه کارمندان شما امکان می دهد در هر زمان و هر مکان به اطلاعات یکسان دسترسی داشته باشند. شما مجبور نیستید همه اطلاعات را روی هر رایانه شخصی ذخیره کنید و نگران ظرفیت حافظه باشید.
مطالب مرتبط: